Vieraileva kolumnisti: Tulkoon yhteys –ja yhteydet tulivat

IMG_6424

Internet on kirvoittanut uskonnollisilta kirjoittajilta Raamatullisia metaforia internetin luonteesta niin pitkään kuin www on ollut saatavilla. ”Let there be links!” on Amerikassa tunnetun kristillisen saarnaajan Leonard Sweetin kirjasta, jossa hän vertaa luomistyötä yhteyksien luomiseen. Alussa oli kaaos, satunnaisuuksia, potentiaali, josta Jumala loi järjestyksen. Tulkoon valo – on erontekoa valon ja pimeyden välille, satunnaisten muuttujien välille. Linkit eri asioiden välillä ovat yhteyksiä, joiden avulla merkityksetön ja piilossa oleva tulee esiin ja saataville, yhteyteen muiden kanssa. Linkit ovat valoa.

Valon ja pimeyden kieli on Johanneksen evankeliumista. Valo ja pimeys on metaforaa ihmisen suhteesta Jumalaan. Valossa ihminen on Jumalan yhteydessä, pimeydessä ihminen on yksin, erossa Jumalasta ja muista ihmisistä. Pimeys on helvetti.

Voimakkaat kuvat palvelevat ehkä monia sellaisia, jotka näkevät verkon osana evankeliumin saarnaajan työkenttää. Onhan netti kansoitettu saarnaajilla, erityisesti amerikkalaiset karismaatikot ovat ottaneet sen omakseen. Mutta miten me luterilaiset sitten netin näemme? Onko jotain sellaista mikä olisi meille ominaista? Vaikka on yhtä monta tarinaa kuin tekijääkin, on myös mahdollista löytää jotakin luterilaista verkkoelämää yhdistäviä tekijöitä.

Kirkossa on Suomessa oltu verkossa jo vuosia. Eletty ja koettu, keksitty uutta ja ehditty vanhaa jo lopettamaankin. Sen lisäksi, että käytännössä tehdään, on myös olennaista miettiä, mikä siinä on teologisessa mielessä olennaista. Ei poissulkien, että joku asia ei olisi mielekästä uskon elämistä verkossa, vaan sisään sulkien, miksi me teemme kaikkea tätä kristittyinä?

Ensinnäkin se kertoo meistä luterilaisista jotakin, että teologista puolta lähdetään miettimään reilusti vasta sen jälkeen, kun työ on käytännössä jo käynnistetty ja työtä tehty vuositolkulla. Usko rakkaudessa työtä tekee. Ihmisten auttaminen ja yhteyteen ohjaaminen ei kysy syvällisempiä teologisia perusteita, sillä se on teologiaa jo itsessään. Jo Luther opetti, että kaikki arkinen on mitä suurimmassa määrin Jumalan palvelusta. Usko eletään todeksi arjessa. Toiseksi se, että luterilainen usko on ”kansan” uskoa ”kansan” kirkossa: oma kieli, ymmärrettävyys ja yleinen pappeus ovat ytimellisiä osia uskossamme. Jokainen kristitty on toimija omalla kentällään ja silloin myös netti ja sosiaaliset verkostot ovat niitä kenttiä. Arkeen upottautuvina somea on enää mahdotonta edes erotella miksikään erillisiksi elämänalueikseen.

Lopuksi vielä toinen metafora, joka liittyy johtamiseen. Se on muotoillut D. Friesen teoksessaan Thy Kingdon Conncted: What the Church Can Learn from Facebook, The Internet and Other Networks (2009). Internet nimittäin haastaa myös traditionaalisia johtamisen tapoja, kirkossakin. Tarvitsemme kirkkoon ”connective leaders”, yhdistäviä johtajia, jotka kilvoittelevat merkityksellisyyttä luovien ja kärsimystä vähentävien suhteiden muodostamisessa koko johtamisalueellaan. Yhdistävä johtaminen on arvokasta mutta itseään tyhjäksi tekevää johtamista. Sen esimerkkinä on ristillä kärsinyt Kristus, joka viime hetkillään mahdollistaa yhteyden sillekin, jolla ei sitä ennestään ole, nimittäin ristin ryövärille. Kristityt on tässä mielessä kutsuttu olemaan johtajia, palvelemaan toisiaan, luomaan ja mahdollistamaan kontakteja. Tällainen johtajuus ei etsi rakenteita eikä valvontaa. Sen sijaan se kysyy yhtä aikaista tahtoa luoda järjestystä ja mahdollistaa ennakoimaton. Kristityt on kutsuttu ylläpitämään kaoottista järjestystä (chaordic), jossa Jumalalla on lopullinen johtajuus.

Lisää metaforia ja asiaa luterilaisesta verkon teologiasta luettavissa tulevasta synodaalikirjasta (Kirjapaja, ilmestyy kesällä 2016).

Vieraileva kolumnisti Meri-Anna Hintsala on pappi ja Kirkkohallituksen viestintäsuunnittelija. Hän työstää nyt työvapaalla teologiseen tiedekuntaan sosiaaliseen mediaan liittyvää väitöskirjaa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s